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Throughout history, we have considered Nature as an extension of our interior, as a space we can order (from the latin ordo), literally meaning ‘the row’. Today the conception of ‘the landscape’, as it is used in the making of gardens or in agriculture, has become widely contested. This has given rise to a new approach in which human intervention remains minimal as prescribed in ‘Le Jardin en mouvement’ by Gilles Clement and in the practice of permaculture.

How is order manifested in the household? Could we challenge the customs which dictate the ways we are looking after our interior?

We make the assumption that cleanliness is the natural state of the house, subjecting ourselves to domestic chores, but why should it be so?

Why are we cleaning? Is our ability to create and think dependent of a state of order? 

In the domestic premises of Jupiter Woods, an alternative art space housed in a semi-detached house located in the industrial neighbourhood of South Bermondsey, our aim is to run a series of practical experiments which use the states of chaos and order as a methodology to produce visual and critical responses. By adopting the analogy of order and chaos, the aim is to question whether our conception of an ordered interior can literally be applied to the rest of our environment. Does the creative order/chaos of one lead to the death of the other?

After a series of workshops, we worked towards the making of a collective exhibition which took place at Jupiter Woods to celebrate the end of the residency.

Nous avons toujours considéré la nature comme une extension de nos intérieurs, un espace que nous pouvons régenter, ordonner. Aujourd’hui, cette conception occidentale des environnements naturels , généralement mise en pratique dans l’aménagement des jardins ou dans l’agriculture, est remise en question par de nouvelles approches où les interventions humaines doivent rester minimales (Le jardin en mouvement de Gilles Clément, ou dans la nouvelle manière de penser la production agricole de la permaculture).

En nous intéressant au point de départ de cette vision du paysage, celle du cadre domestique, nous avons souhaité interroger cette nécessité à soumettre notre milieu à des règles d’agencement, à lui imposer des conventions.

Comment se manifeste ce désir d’ordre au sein de nos maisons? Nos intérieurs sont assignés à la propreté – qui serait leur état naturel – nous soumettant à la constance des tâches ménagères, mais pourquoi en serait-il ainsi? Pourrions-nous déconstruire les coutumes qui dictent la façon dont nous nous occupons de notre intérieur ? Notre capacité à penser et à créer est-elle dépendante d’un état d’ordre? 

Pour sa deuxième édition, Ronces a été accueilli par la galerie Jupiter Woods, un espace d’art alternatif, mi-domestique, mi-public, situé dans le quartier industriel de South Bermondsey. Nous y avons mené une série d’expériences pratiques fondées sur les notions de chaos et d’ordre visant à produire des réponses visuelles et critiques. 

Après une série d’ateliers, nous avons travaillé à la conception d’une exposition qui a eu lieu à Jupiter Woods à la fin de la résidence.

 

 

COMPANIONS

COMPAGNONS

Miriam Austin


Anna Frijstein


Harriet Foyster


Charles Harrison


Natalia Janula


Lou-Atessa Marcellin


Paquita Milville


Alecs Pierce


Ariane Schick


Katie Simpson


Theo Turpin

Miriam Austin


Anna Frijstein


Harriet Foyster


Charles Harrison


Natalia Janula


Lou-Atessa Marcellin


Paquita Milville


Alecs Pierce


Ariane Schick


Katie Simpson


Theo Turpin

 

 

DATES

DATES

From 11th to 23th March 2019

Du 11 au 23 mars 2019

 

 

LOCATION

LIEU

Jupiter Woods, London

Jupiter Woods, Londres

 

 

 

 

 

EN

Ronces

 

FR

Ronces